Maleisie in rap tempo - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Rianne Avezaat - WaarBenJij.nu Maleisie in rap tempo - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Rianne Avezaat - WaarBenJij.nu

Maleisie in rap tempo

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

19 Maart 2013 | Singapore, Singapore

Hee hoo, of zoals ik voor 2 maanden al helemaal gewend was in Thailand: Sawadieka! Inmiddels zit ik weer heerlijk in Thailand aan het strand met een azuur blauwe zee en prachtige limestone cliffen om naar te kijken en ben ik weer helemaal in mijn nopjes :) Maar uiteraard heb ik nog enkele verhalen voor jullie over Maleisie, dat ik in een behoorlijk rap tempo heb doorkruisd!

Goed, ik was gebleven in het heerlijke koele Cameron Highlands. Na die dag de tour gedaan te hebben, gegeten te hebben met 2 andere meiden en mijn tijd op de computer doorgebracht te hebben was het tijd voor mijn nachtrust en echt veel meer valt er daar ook niet te beleven... De volgende ochtend op egen houtje een hike gedaan (toegegeven wel de simpelste van alle en slechts 45 min) om vervolgens diezelfde middag nog mijn tocht voort te zetten in de richting van Melaka. Geen tijd om te niksen! De bus naar Kuala Lumpur was heerlijk relaxt, de indeling bestaat uit 2 rijen stoelen links, gangpad en nog 1 stoel aan de andere raamzijde en ze kunnen bijna helemaal plat dus ik heb voornamelijk mijn ogen gesloten en de reis onder genot van fijne muziek volbracht. In Kuala Lumpur werd ik verwelkomd door een mega grote onweer en regenbui wat mijn gevoel over Kuala Lumpur nu niet direct goed deed, maar gelukkig zou ik direct doorreizen richting Melaka. Als ik tenminste uit kon vinden waar de bus mij had afgezet en van waar ik de andere bus richting Melaka moest nemen. Gelukkig zijn Maleisische mensen echt aardig en dus werd ik al snel door een meisje en haar vriend meegenomen aangezien zij naar hetzelfde andere busstations moesten en hebben ze zelfs mijn metro kaartje betaald. Toch moet ik toegeven dat ik die situaties lastig blijf vinden want aan de ene kant wil ik (en kan ik) het prima zelf betalen, maar na 3 keer dat zeggen wil je ook verder hun behulpzaamheid of gastvrijheid respecteren en dus accepteer ik het maar. Met duizendmaal thank you's...

Het nieuwe busstation vanwaar de andere bus ging was geweldig en alles verliep heerlijk soepel wat voor azie wel eens fijn is. Helaas wel 1,5 uur moeten wachten, maar een mens moet toch eten en wifi is tegenwoordig overal om jezelf nog een beetje te vermaken. De reis duurde toen nog 2 uur richting Meleka om daar de laatste bus richting het centrum te missen. Althans, hij stond er nog, maar ik heb geprobeerd mezelf er nog in te passen, maar dit was onmogelijk en dan kan je van mij aannemen dat het echt niet meer past, zelfs als mensen letterlijk op elkaar staan/zitten/liggen etc. Toen dus maar een taxi, die ik gelukkig kon delen met enkele andere gestrande reizigers :)

In Meleka vlot een dorm gevonden op aanraden van Marita, die voor mij overal in maleisie waar zij goede ervaringen had, de namen van de hostels heeft genoteerd. Nog snel even om 11 uur 's avonds de zondag markt in chinatown meegepakt en toen was het echt gedaan met mijn energie. Ook al slaap je de hele dag in de bus, je bent bek af daarna...
De volgende dag china town bij daglicht bewonderd, me geprobeerd in te houden in alle souvenirs shops om daarna na een korte break midden op de dag in de dorm nog even de airco in de grote shopping mall op te zoeken. Voordeel van een dorm is dat je binnen 2 tellen nieuwe vrienden hebt en dus de avond doorgebracht met 2 duitse meisjes die een verscholen food stall wisten waar we heerlijk en goedkoop konden eten. 's Avonds vormde dat namelijk nog al een probleem omdat alles in chinatown rondom het hostel na 6pm dicht leek te gaan... Dus een hippe avondbesteding zat er niet in, maar ook daarvoor was een oplossing, namelijk de garage van 2 locals direct naast het hostel die voornamelijk wat plastic stoelen op straat zetten, hun koelkast vullen met wat bier en dit vervolgens verkopen. Voor nog een redelijke prijs, voor maleisische begrippen dan.

Dag 2 was niet veel anders, rondlopen door het historsche centrum van meleka, geposeerd voor wat aziatische vreemdelingen die graag met mij op de foto willen, weer alle nederlandse gebouwen bewonderen en in de middag afgekoeld in het zwembad dichtbij en 's avonds weer heerlijk indisch gegeten met een nederlands meisje, uiteraard ook weer ontmoet in de dorm. Ooh en natuurlijk weer buiten op de straat in de buitenlucht bar de avond voortgezet. Melaka is trouwens best een leuke en kleine stad en langs de rivier heb je allemaal prachtige kleine gebouwen die zijn beschilderd wat een erg kleurrijk geheel vormt en gewoon prachtig is. En plotseling zie je ook nog eens 3 grote monitor lizards in de rivier, midden in de stad. Zie de foto's op facebook :P

2 dagen Melaka is meer dan genoeg en volgens sommige mensen zelfs al aan de lange kant dus dag 3 was opstaan, de bus pakken naar het centrum, dat 1,5 uur duurde en we 2 keer langs hetzelfde opstappunt kwamen wat je doet verbazen waarom je net het verkeerde moment bent ingestapt, maar wat sightseeing is dan ook wel weer prima. Bij het busstation de eerstmogelijke bus richting Singapore genomen om daar 2 nachten te verblijven. Dat was nog een heel dilemma met mezelf want het was of singapore of de tioman eilanden aan de oostkant van Maleisie waar oa expeditie robinson wordt opgenomen en je prachtig kan duiken, zegt men. Maar na lang beraad werd het toch Singapore en ik ben blij dat ik dat gedaan heb!

In de bus, of eigenlijk meer na de chaotische border crossing raakte ik aan de praat met de engelse Lauren en dat bleek een goede klik te zijn. Zij had al een hostel geboekt in Singapore in hetzelfde gebied als waar ik mijn kansen wilde gaan bekijken en uiteindelijk dus niet gezocht maar met haar meegegaan. Inmiddels was het gelukkig ook weer opgeklaard want bij het binnenkomen van Singapore bij de grens met Maleisie was het weer regen en onweer en ik vermoedde al dat het mijn welkomstgeschenk is elke keer als ik een grote stad binnen kom. Maar het is Azie en geen Nederland en dus kan het na een half uurtje weer zonnig zijn...

De mensen in het hostel waren super behulpzaam en dus na een goedkope maaltijd gevonden te hebben (Singapore is verder extreem duur, lees: het goedkoopste hostel is al rond 15 euro ipv 2,5 euro ergens anders en cocktails zijn minimaal 12,50 euro om een idee te geven) kregen we nog een gratis drankje in het hostel en heb ik de avond verder doorgebracht met de canadese Scott, die ook in het hostel verbleef, wel mee wilde richting de skybar en Lauren die eigenlijk graag in het hostel bleef om te skypen met haar familie.

Die avond bleek echter een avond te zijn van mislukkingen want ten eerste hadden we net de licht en watershow gemist op echt 5 min na, dat elke avond gehouden wordt voor het marina bay sands hotel (de drie torens, verbonden op de top, dat eruit ziet als een schip en waar de skybar zich bevindt). We de skybar niet inkwamen, omdat Scott een korte broek droeg en we het casino niet in konden omdat ik mijn paspoort niet op zak had. Uiteindelijk de avond gered door toch een drankje te doen in een bar aan de promenade en gewoon genieten van de skyline van Singapore.

De volgende dag samen met Lauren de botanical gardens gezien including de orchidee garden wat geweldig was (zelfs uit de mond van iemand die normaal gesproken niet super enthousiast wordt van bloemen :P) en de middag heb ik de dierentuin bezocht. En ooh wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan. Het is zeker de beste dierentuin die ik ooit heb gezien met grote, prachtig aangelegde verblijven, veel dieren die zelfs los door het park bewegen, je super dichtbij kan komen en uiteraard de 2 panda's gezien die hier verblijven als (leen)geschenkje van China. Gewoon geweldig. Ik kreeg daar nog wel weer een fikse regenbui over me heen maar ditmaal was ik voorbereid en eindelijk heb ik dus ook mijn regenponcho gebruikt die al 2,5 maand in mijn tas zat! Hoera!

Die avond met Lauren hadden we meer geluk en kwamen we wel de skybar in om een duur, maar heerlijke cocktail te drinken, het geweldige uitzicht te bewonderen, de lichtshow te zien en een geweldige avond samen te hebben. De volgende ochtend nogmaals richting het centrum gegaan om datzelfde hotel van de andere kant bij daglicht te zien, het Raffles hotel te bekijken en gewoon nog wat van Singapores netheid op te slurpen. Want wat is Singapore een verschil met de rest van Azie. Het is er super schoon, alles is super georganiseerd en loopt ook zoals het moet (dus niet als de NS bij ons :P) en ik hou van het metrosysteem waardoor je binnen een poep en een zucht zo overal heen kan. Geheel tegen mijn controlfreakheid in trouwens nog wel 1 keer mijn ticket in de metro verloren waardoor je niet meer eruit kan door de poortjes en dus heb ik stiekem een snelle sprong gemaakt, mogelijk dat ik dus nu op de wanted pagina's van Singapore sta. Je wordt daar wel een beetje bang als je al een boete van 500 dollar kan krijgen, alleen voor het kauwen van kauwgom...

Die middag Lauren gedag gezegd want die zou nog enkele dagen blijven alvorens naar Australie te vertrekken en mijn bus genomen richting Kuala Lumpur, want de volgende dag zou al het muziekfestival zijn! Nog even stressen aangezien geen 1 taxi wilde stoppen, maar ik bereikte mijn busstation precies op tijd. Ditmaal had ik mijn hostel in Kuala Lumpur al wel van te voren geboekt omdat ik een beetje panisch werd van de gedachte dat er mogelijk veel mensen zouden zijn ivm het muziekfestival en de week daarna de formule 1 grand prix en ik niet 3x zoveel wilde betalen. Uiteindelijk zorgen om niks, maar ik bleek een super hostel geboekt te hebben, met geweldige service en leuke andere gasten. Kuala Lumpur beschikt gelukkig niet over teveel hoogtepunten en dus kon ik in 1,5 dag tijd (zaterdagochtend en zondag) ongeveer alles zien wat ik wilde zien zoals de lake gardens, het nationaal museum, merdeka square, central market, de famous petronas towers en het aquarium.

En natuurlijk het muziekfestival op zaterdag! Al verliep de heentocht heel anders dan ik had voorzien :P Ten eerste is er bar weinig informatie over hoe er te komen, alleen dat je een dure taxi kan nemen en het dichtbij het vliegveld is, zo'n uur buiten Kuala Lumpur op de Formule 1 race circuit. Gelukkig zouden de hosteleigenaar Willy en enkele andere gasten ook gaan en dus konden we meerijden met Willy. Beter dan alleen ergens naartoe vanwaar je niet weet hoe en wat en dan weer eens alleen te staan op een festival, waar ik goed in ben :P Dus besloten te wachten tot iedereen een keer klaar was om te gaan en dat betekende uiteindelijk dat we pas rond 6 uur gingen rijden, op dat moment was Temper Trap al aan het spelen was en ik dus zeer helaas miste, Willy (zo bleek tijdens de autorit) al iets teveel gedronken en wiet gerookt te hebben en ik eerlijk waar de engste autorit van mijn leven heb gehad met 8 andere in een auto gepropt. Dit was dus echt zo'n situatie waarvan je denkt, oooh hiervoor waarschuwt mijn moeder dus altijd... Gelukkig bereikten we het festival net op het punt dat Becky en ik dachten, we gaan wel lopen, en wist ik toen al dat ik zeker niet terug zou rijden met Willy, maar veilig een taxi zou regelen :P Vervolgens had iedereen bedacht de auto's gewoon op de snelweg er naar toe te parkeren wat nog wel een leuk beeld opleverde, verder was er totaal geen organisatie, ook niet voor de terugweg met alle taxi's waardoor iedereen dus gewoon als een kip zonder kop rondliep over de weg op zoek naar de ingang en/of taxi voor de terugweg... Oftewel daar heb je het weer: in Europa zou dit geen eens voorkomen. Politie leek trouwens ook niet echt aanwezig te zijn en als ze er al waren leken ze niet echt zich ermee te bemoeien...

Het festival zelfs was geweldig! Goede sfeer, meerdere podia, een reuzenrad, gekke atributen en vies japans bier :P Al ben ik als niet-zo'n-bier-liefhebber misschien niet de juiste persoon om daarover te oordelen. Fun gezien (mogelijk zegt dat jullie niets maar ik weet zeker dat jullie 1 hit van hun wel zouden herkennen) en Psy met zijn Gangnam Style en ik moet toegeven dat ik hem echt geweldig vond. Ten eerste kan hij voortreffelijk engels, wist hij precies dat we niet op zijn andere muziek zaten te wachten en na dus maar 2 andere nummers deed hij eerst gangnam style voor al onze foto en video momenten en daarna NOG een keer om gewoon gek te dansen. En dat was dat. Ik zeg geweldig. Mijn volgende plan verliep helaas niet zoals gepland, want ik had bedacht dat ik precies bloc party kon zien en dan door racen naar de prodigy op het andere podium, maar helaas liepen andere bands uit waardoor bloc party en de prodigy op de minuut af tegelijk begonnen! Dilemma! Uiteindelijk werd het prodigy aangezien die toch iets minder snel rondtouren richting nederland, het absoluut niet druk was op dat moment en je dus zeer dichtbij kon komen en Willy en Becky wilden daarheen en ik heb me dit keer eens niet afgezonderd.

Verder nog een zeer vermakelijk half uur gehad toen er een jongen naar ons toe kwam die aan Willy vroeg of hij een rap battle met hem wilde doen want hij was high en dan moet hij altijd rappen. En vervolgens rapte hij dus ook continue tussendoor als hij eens niet praatte en hij ging maar door, wel na elke 5 min aangeven dat als we hem vervelend vonden hij ergens anders heen ging, maar het was gewoon te grappig en na elke 4 woorden kwam zijn tong ook nog eens uit zijn mond en nou goed, mogelijk is dit 1 van die momenten waar je echt zelf bij had moeten zijn :P
De taxi rit terug was samen met Becky en 2 andere random gasten en begaf de taxi het nog bijna 2 keer op de snelweg, maar ook daarmee zijn we veilig thuisgekomen om 4 uur 's nachts! ;)

Zondag dus meer sightseeing gedaan en de avond met Becky en 2 andere engelse meisjes uit het hostel doorgebracht in de Irish Pub want het was immers St Patricks day! De rit met de monorail van daar naar het hostel was nog de beste rit ever, toen er meer aziatische reizigers instapten, wij 1 foto met hun in de trein wilden maken en vervolgens ineens 6 camera's te voorschijn werden gehaald en de rollen werden omgedraaid. Oftwel heel wat kodak momentjes in een 5 minuten durende rit!

En dat was Kuala Lumpur! Gister (maandag de 18e) mijn vlucht naar Krabi gehaald en voor de oplettenden onder jullie, ja het klopt dat ik eigenlijk pas woensdag hierheen zou vliegen, maar ik miste het strand en Kuala Lumpur had niet geweldig veel te bezien (uitgezonderd teveel shopping malls waar ik toch uit moet blijven :P) en het weer niet geweldig was, blijkbaar zijn maart en april de natste maanden in Kuala Lumpur. Dus mijn vlucht vervroegd en ik kan niet blijer zijn met mijn keuze. Toen ik hier gister weer op het voor mij al bekende strand lag met de mooie zee en de prachtige omgeving wist ik weer dat ik hier verliefd op ben geworden :) Dus nog 1 week genieten hiervan en dan mag ik mijn winterkleding op gaan zoeken in Nederland!

Ik weet niet of er nog een blog komt voor die tijd, als het zo is waarschijnlijk met mijn avonturen die allemaal gelijk zijn: zonnebaden, zwemmen, niksen en genieten van het heerlijke eten etc :)

Ik zie jullie snel weer!!!! (ik probeer enthousiast over te komen :P) Kus

• 19 Maart 2013 - 09:03

Sipho Van Eel:

Beste mevrouw,

Ik ben zelf ook in Singapore geweest, echt een mooi land. En dit is echt een heel mooi verslag! Ik ben zeer te spreken over je verslag! Ik geniet er echt van! Bedank de heer voor dit mooie werk!

groeten,

Sipho

PS: één dingetje snap ik niet, waarom was het een ''rap tempo''?

• 19 Maart 2013 - 12:51

Annie Verwoert:

Hallo Rianne.
    Heel fijn weer zo,n uitgebreid verslag van je te mogen lezen.
    Dat je er nog de tijd voor kunt vinden verbaast me.
    Het gaat nu ineens heel hard (de tijd die je nog hebt) en het moment van thuiskomen voor ons.
    Maar ja, aan alles komt een eind.In ieder geval kijk ik en met mij natuurlijk je moeder en nog vele andere familieleden vrienden en kennissen uit naar je thuiskomst.
    Ik zou zo zeggen, tot dan... Geniet nog even met volle teugen en bedenk dat je nog jong bent en misschien nog veel meer mooie reizen kunt maken in de toekomst. Groetjes en liefs van mij
    Oma

• 19 Maart 2013 - 19:06

Pa:

Hoi lieverd.Heb je verslag weer gelezen en vind het fijn dat je weer een mooie tijd hebt gehad de afgelopen 2 weken.Ik vind het jammer voor je dat de tijd opschiedt maar vindt het ook fijn dat je volgende week weer naar nederland komt.Zie je met pasen weer kijk naar je uit liefs pa .nog even genieten daar .

• 19 Maart 2013 - 21:26

Jolanda:

Nou meissie, ik heb mezelf toch wel vergist in mijn nichtje...Wat jij allemaal daar onderneemt zo in je eentje.
    Petje af hoor,wat heerlijk om al je verhalen te lezen en met het zien van de foto`s ook een idee te krijgen hoe het daar is.
    Geniet de laatste week maar lekker en kom weer veilig thuis.

Liefs X Jolanda

• 21 Maart 2013 - 17:43

Sabine Witzier:

Hoi Rianne,

Omdat ik bijna geen geduld heb om rustig je verslagen te lezen, wil ik telkens sneller om te zien wat je nu weer beleefd hebt en wat je gezien hebt.
    Wat een geweldige reis heb je gemaakt.
    Geniet maar lekker daar aan zee. Volgens mij wordt het wennen aan het leven in ons koude Nederland, al geloof ik dat het betere weer er wel aankomt. Maar zo warm als jij het daar hebt gehad, krijgen wij het hier sowieso al nooit.
    Ik heb telkens genoten van wat je allemaal schreef, ik zat er helemaal in en was bijna ook bij jou in bus of metro, op markt of in restaurant. Je schrijft zo leuk en vlot, hartelijk bedankt.

Kom goed thuis en tot gauw ziens. Liefs van Sabine