Bye bye Thailand, welcome Maleisie - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Rianne Avezaat - WaarBenJij.nu Bye bye Thailand, welcome Maleisie - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Rianne Avezaat - WaarBenJij.nu

Bye bye Thailand, welcome Maleisie

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

09 Maart 2013 | Maleisië, Cameron Highlands

Helo!

Oke... Het moet weer... Ik heb er zeker een week over gedaan om lang genoeg achter een computer te kruipen om mijn blog te schrijven. De tijd gaat gewoon zo hard en je doet en ziet zoveel dat het bijna onmogelijk lijkt om gewoon even een uurtje alleen te zijn, een pc op te zoeken en mijn avonturen op papier te zetten. En dat zijn er wat. Gelukkig hou ik wel steekwoordgewijs een soort van dagboek bij, anders was dit helemaal een onmogelijke taak om alles te herinneren.

Goed volgens mij was ik de vorige keer gebleven bij het feit dat er een big cleaning day party gehouden zou worden op Ton Sai beach. Het hield in dat het plan was om 2 dagen alle rotzooi op te ruimen, waar ik heel eerlijk gezegd niet direct aan mee geholpen heb... Gevolg door elke avond een grote party op het strand. Waar ik uiteraard wel flink mijn aanwezigheid heb laten zien. Alle restaurantjes hadden hun deuren gesloten en kleine tentjes op het strand opgezet en er was een groot podium waar enkele bands speelden, waaronder de soort van huisband van Toffe, de chille eigenaar van de reggaebar. En voor de rest was het dus vooral chillen op het strand, cocktails drinken en eten en feesten met de locals. Ton Sai beach is niet zo groot dus het was heerlijk intiem als je het zo wilt noemen. Tevens was er een fireshow contest beide avonden wat uiteraard altijd gaaf is om te zien. De volgende dag na een late start (je moet immers wat uren slaap inhalen als je wakker blijft tot 7am) was er eigenlijk het zelfde riedeltje, al werd het ditmaal iets minder laat, voor iedereen leek het na de eerste avond/nacht al iets te hard gepartied te hebben denk ik zo... Die nacht hebben Jak en ik nog wel een heldendaad verricht: Chicken wrap lady's hut (er zijn nog al wat 'vreemde' maar zeer interessante karakters op Ton Sai beach) stond in brand toen Jak en ik erlangs liepen op weg naar de bungalows en aangezien er niemand in de buurt was en alle locals nog aan het feesten waren op het strand moest er iets gedaan worden, dus Jak is teruggerend naar het strand en ik heb lokale mensen die erachter in hutjes sliepen flink geirriteerd door ze wakker te maken. Uiteindelijk is de hele hut wel afgebrand, er is immers geen normale weg, alleen een zandpad door ton sai village, en emmers met water doen een brand niet zo snel blussen. Ooh en iedereen was te dronken om het heel serieus te nemen :P

Anyway, dat was dat en de dagen overdag waren nog altijd gevuld met relaxen op het strand, in de zee of bij de reggaebar in de hangmat hangen. Tot het grote plan werd gesmeed om in de baai next door 2 nachten te verblijven in een zeeeeer luxe resort... Dat was een deal die ik al had met mezelf en Jak kon middels oude werkcontacten meer dan 50% korting krijgen voor de kamer, dus uiteindelijk heb ik 3 dagen helemaal niks gedaan behalve van de hotelkamer en het prive strand genieten. Qua luxe zegt het denk ik genoeg dat de badkamer zo groot was als normaal een hele goedkope hut en er een jacuzzi op het balkon stond? Denk je maar gewoon in dat je 's avonds in een jacuzzi zit op je eigen balkon met een goede wijn in je hand... Ooh en het bed, amazing en heerlijke tv met de hele dag films en aangezien het juist die 3 dagen regenachtig was, heb ik dus behoorlijk wat uren binnen doorgebracht, slaap inhalen en films kijken. Ik heb zelfs de oscars live kunnen zien :P

Ik ben daar echter wel voor de 2e keer bestolen door apen! Ze hadden al gewaarschuwd om ook de schuifdeuren naar het balkon op slot te doen als je binnen bent, maar tja wie denkt daar nu aan? Dus op 1 ochtend werd ik wakker met een aap op de minibar, de lade open, de pinda's in zijn bek en zo snel als de wind was hij weer buiten, door de shutters die nog voor de schuifdeuren zaten... Ongelooflijk hoe slim die beesten zijn en hoe goed ze weten waar ze precies moeten zijn! Gelukkig komt het vaker voor en hoefden we de pinda's niet af te rekenen. Helaas geloofden ze niet dat ze ook de chocola en wijn hadden meegenomen :P

Daarna nog 1 nacht op Ton Sai beach doorgebracht en toen met Jak richting Ko Lipe vertrokken. Het zuidelijkste eiland van Thailand. Voor mij mijn laatste station, alvorens naar Maleisie te gaan en voor Jak een reden om een visa run te doen voor Thailand... Ko Lipe is gewoon GEWELDIG. Het is een klein eiland, erg rustig, 3 prachtige stranden met de helderste zee die ik ooit heb gezien, ik denk dat zelfs Hawaii mogelijk moet onderdoen voor dit water! Wat ik er heb gedaan voor 6 dagen? Chillen, zonnen (na 4 uur 's middags, daarvoor is het gewoon te heet :P), zwemmen, snorkelen (uiteraard weer eens de veelgemaakte fout ondergaan door niet in te smeren en 1,5 uur rond te snorkelen waardoor mijn achterste een niet bepaald fijne kleur had opgelopen), 2 duiken nog gedaan hier (prachtig blauw en creme wit koraal) en elke avond de films kijken bij de lokale restaurants...

Op 4 maart moest ik dan toch echt vertrekken aangezien die dag mijn 60 dagen visum voor Thailand verliep, dus die ochtend ben ik richting Langkawi, Maleisie gereisd en Jak terug richting Ton Sai. Die reis was echter een grote hel kan ik wel zeggen. Het idee was om met de speedboot naar Langkawi te reizen wat ongeveer een uur normaal gesproken duurt. Echter bleek de zee zo ruw te zijn, dat we er uiteindelijk 2,5 uur over hebben gedaan, ik was doorweekt, al mijn tassen, inclusief kleren waren doorweekt, ik was nog net niet zeeziek en ik ben niet snel bang, maar ditmaal heb ik toch echt flink gezocht naar de lifevests, die trouwens nergens bleken te zijn... Tja je bent immers op Thailand. Ik heb Maleisie bereikt, maar die trip doe ik niet snel nog een keer op die manier!

Langkawi is 1 van de fijnste eilanden inclusief stranden van maleisie zoals iedereen zegt en ik moet eerlijk toegeven dat het een beetje een tegenvaller was als je net van het prachtige Ko Lipe afkomt... Dus mijn heimwee de eerste 2 dagen terug naar Thailand was enorm. Desalnietemin heb ik het prima naar mijn zin gehad daar hoor, prima hostel met geweldige service, maleisische mensen zijn verschrikkelijk behulpzaam en leuke mensen in mijn dorm en dus voor ik het wist zat ik wel weer ergens met andere backpackers te eten of te drinken. Overdag heb ik 1 dag een motorbike gehuurd en het eiland verkend (bij de watervallen die nu meer een mini stroompje waren bijna voor de 3e keer beroofd door apen, hij had al bijna de rits open voordat iemand het opmerkte, thank you voor andere oplettende reizigers!) en de 2e dag in de ochtend een island hopping tour gedaan. Dat bestond uit drie plekken: 1 mooi strandje op een eiland, waar je expeditie robinson zeker voor kan stellen, het voeren van de vele eagles waar Langkawi bekend om is en zijn naam aan dankt en het bezoeken van lake of the pregnant maiden. Een groot diep zoet water meer midden in een eiland dat verder natuurlijk omgeven is door zout water. Erg mooie omgeving en heerlijk om weer eens te zwemmen in zoet water! En erg grappig om de vele aziaten te zien die allemaal in het begin dik ingepakt braaf aan de kant blijven staan, de enkele westerse die direct het water induiken en dan toch enkele aziaten die zich er ook in waden, de vrouwen meestal gehuld in de mooie burka badpakken. Je merkt hier direct de verschillende geloofsovertuigingen waar Maleisie bekend om is: Christelijk, moslims, buddhisten en hindoeisten.

Inmiddels had ik het geluk dat een duits meisje en jongen uit mijn dorm een lonely planet van maleisie over hadden en die graag aan mij doneerden, helemaal aangezien die gewoon nergens anders te vinden was, uitgezonderd de 10 jaar oude edities :P En Azie blijkt erg klein te zijn. Zo kwam ik in hetzelfde hostel in Langkawi 2 nederlande meisjes tegen die ik eerder in Pai had ontmoet, heb ik later de 2 duitsers op Penang weer ontmoet en ook daar liep ik direct bijna letterlijk tegen een zweedse jongen aan die op dezelfde hell boottocht zat van Ko Lipe naar Langkawi...

Na de island hopping heb ik de ferry 's middags genomen richting Penang, Georgetown, wat behoort tot de Unesco world heritage site. Zoals ik al zei daar direct de zweedse jongen weer ontmoet en dus voor je het weet zit je weer bij de reggaebar met een (nu zeer duur) drankje in de hand. Maleisie lijkt goed om wat te ontnuchteren aangezien alcohol, mede dankzij vele moslims etc, verschrikkelijk duur is. Althans voor aziatische begrippen dan, maar een biertje voor 2,50 is toch duur :P

De volgende dag door de oude stad gelopen en de middag de lokale bus genomen richting een chinees buddhistische tempel. Weer eens wat anders dan de thaise tempels en ik had stiekem de verkeerde bus genomen, waardoor ik uiteindelijk ipv 20 min er een uur en 15 min over heb gedaan er te komen, wat dan wel weer een andere blik van de achterbuurten opleverde en leuke gesprekken met lokale mensen die goed engels spreken dankzij de britse geschiedenis van dit eiland. Aangezien hier ook veel aziatische toeristen komen ben ik ineens een attractie geworden en dus heb ik al meerdere keren mogen poseren voor een foto :P De 2e dag hier nog meer van de stad bewonderd, vooral china town en little india zijn geweldig voor eten, iets waar penang ook zeeer bekend om is! En eindelijk een bezoekje gebracht aan een echte dokter... Sinds 2 weken had ik ineens rare uitslag op mijn borst wat helemaal is gaan uitspreiden richting hals en nek en na eerst al bij de lokale apotheek in Thailand geweest te zijn, waar ze gemakkelijk allerlei medicijnen zomaar verkopen was ik het inmiddels zat omdat er weinig vooruitgang leek te zijn. Conclusie van de dokter is dat het een huidinfectie is wat je door weet ik niet hoeveel factoren op kan lopen. Oftwel mijn eigen conclusie :P Gelukkig heb ik nu wel antibiotica en hydrocortisonen zalf wat ik tot nu toe nog niet had geprobeerd dus hopelijk gaat dit werken! Voor nu moet ik nog even door het leven als een gevlekt persoon :P

En mijn laatste avond in Penang even wat dingen geregeld, zoals mijn festivalticket voor een muziek festival in kuala lumpur op 16 maart! Oa bloc party, temper trap en prodigy komen. En ongeveer iedereen die ik ben tegen gekomen sinds langkawi heeft het erover dus mogelijk wordt het 1 groot backpackers feest. Ooh en Psy met zijn gangnamstyle komt ook dus dat wordt lachen :P Het is op het race circuit van Kuala Lumpur en vormt tevens een soort van de start van de week van de grandprix, formule 1, dat hier gehouden wordt op 22 en/of 23 maart. Ik had bijna bedacht te gaan, gewoon om bepaalde Formule 1 fans zoals Mariska en Richard jaloers te maken ;) Echter is dat toch weer een duur ticket en eigenlijk wil ik Kuala Lumpur dan vermijden aangezien de prijzen van alles waarschijnlijk 3x zo duur worden. En... Inmiddels heb ik al een ticket geboekt terug naar Thailand. Ik heb bedacht dat ik mijn laatste dagen van de reis toch echt wil genieten op een strand en niet in een grote, hete stad.. En aangezien Maleisie ietwat tegenvalt qua eilanden vlieg ik op 20 maart terug richting Krabi, om mogelijk nog naar Ko Lanta en/of Ko Phi Phi te gaan, iets wat ik eerder na lang beraad met mezelf heb overgeslagen... En dan vlieg ik op 26 maart overdag weer terug naar Kuala Lumpur en dan 's avonds richting Amsterdam... Och als ik dat toch kon verlengen. Sorry jongens, ik heb nog geen heimwee :P Maar ik ben bang dat dat slechts een droom is en ondertussen ben ik gewoon al mijn volgende trip naar Azie aan het plannen ;)

Ooh ja ik ben vandaag van Penang met een minivan naar Cameron Highlands gegaan en 's middags een half day tour gedaan langs alle honey bee farms, strawberry farms, butterfly farms en waar Cameron highlands bekend om is: de thee plantages. Verder is het hier vooral koud. Goed het is misschien 20 graden, wat voor jullie waarschijnlijk hemels klinkt, maar voor mij is het koud :P Ooh en het regent hier behoorlijk steeds, wat blijkbaar normaal is als je meer in de bergen verblijft. Wat uiteindelijk nog een flinke overstroming heeft overgeleverd letterlijk naast mijn guesthouse! En ineens was ik heel blij dat het meer populaire hostel erachter vol zat, want anders had ik dat op dit moment niet meer kunnen bereiken...

Goed, dat was 2,5 week in een notendop. Enkele dagen geleden had ik al wat foto's op FB gezet, maar die heeft daar nooit een melding van gemaakt, dus je moet wat meer zoeken in mijn Thailand album als je ze wilt zien...

Ik ga mijn reis door maleisie verder plannen voor de komende 1,5 week en daarna genieten op het strand in Thailand! Ik hoop dat bij jullie alles goed gaat en succes met die koude temperaturen daar ;) xxx


  • 09 Maart 2013 - 16:12

    Ans:

    jeetje, je hebt wel (weer) je best gedaan:)). het heeft even geduurd, voordat je weer een verslag hebt geschreven, maar dan is het ook voor ons echt genieten!

  • 09 Maart 2013 - 17:20

    Annie Verwoert:

    Nou, nou dat is me het mailtje wel. Het heeft even geduurd, maar beslist het wachten waard.
    Hoop dat je de rest van fantastische reis net zo mag genieten als wat je tot nu doet. Wij genieten mee van de door jou geschreven verslagen.En daar zullen we het mee moeten doen.
    Veel reisplezier en liefs van mij.
    Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 6731

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 27 Maart 2013

Thailand, Maleisië en Singapore

Landen bezocht: