time is flying when you're having fun - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Rianne Avezaat - WaarBenJij.nu time is flying when you're having fun - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Rianne Avezaat - WaarBenJij.nu

time is flying when you're having fun

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

19 Februari 2013 | Thailand, Ko Tao

Het is me eindelijk gelukt! Ik zit achter een pc :P Het heeft duidelijk wat langer geduurd dan anders maar naar mijn gevoel ben ik gewoon te druk geweest om de tijd te nemen... Op Ko Tao bestond mijn week alleen uit duiken en chillen, Khao Sok een jungle trip en inmiddels ben ik enkele dagen in Ton Sai waar wifi niet bestaat en internet 3 cent per minuut kost wat voor thaise begrippen vrij duur is... Vandaar ook waarschijnlijk een iets kortere versie van de blog... En mijn eerste week in Ko Tao kan ik eigenlijk alleen maar beschrijven met: GEWELDIG. Maar laten we even bij het begin beginnen...

Mijn vluchten richting het zuiden verliepen allemaal vlekkeloos en in een poep en een zucht ben je er al. Mijn tweede vlucht was wel iets specialer aangezien het een mini vliegtuigje was met slechts enkele zitplaatsen en de propellers aan de buitenkant ipv die grote motoren waar ik aan gewend ben. De volgende verrassing was Chumpon aitport wat bestaat uit 1 baan, 4 vluchten per dag totaal en 1 gebouwtje om je baggage op te pikken, je hoefde het nog net niet zelf uit het vliegtuig te halen. Op dat moment was ik ook erg blij met het feit dat ik die ochtend voor de vlucht nog gebeld heb naar een travel agency om een bootticket naar Ko Tao te regelen en ook de transfer van het vliegveld in the middle of nowhere naar de pier... Na even wachten bij de pier (prachtig strandje dus ideaal om te moeten wachten) op de boot gestapt naar ko tao en 2,5 uur later stond ik op het eilandje. Ko Tao is voornamelijk of duikscholen (elke 10 meter zit er wel 1) en strand met bars. Verder is er vrij weinig, maar dat heb je ook niet nodig, als je tenminste aan het duiken bent.

2 dagen daarvoor had ik al via internet gereserveerd bij cristal dive resort, 1 van de beste van het eiland volgens bronnen en waarom niet de beste nemen? Voordeel van deze resorts is dat je gratis accommodatie erbij krijgt en met een beetje extra zelfs een fijne airco kamer. Na het inchecken kan je wel bedenken wat ik heb gedaan: een duik in het heerlijke warme zeewater genomen! Na een maand rondtouren in hitte ben je daar echt wel aan toe! Rond etenstijd wat rondgelopen en hierbij kreeg ik wat hulp van Greg, een Amerikaan die net klaar was met zijn duikdingen en inmiddels de beste plekjes in de buurt wist voor eten etc. Op Ko Tao zie je duidelijk meer westerse restaurants, maar ik blijf toch voornamelijk bij he thaise hangen aangezien dat en veel goedkoper is en gewoon erg lekker! Pranee's kitchen was mijn favouriet en dat zat 1 minuut lopen van mijn resort vandaan en had goede wifi! Wat jullie mogelijk wel hebben gemerkt door meerdere facebook updates, terwijl het nu al enkele dagen doodstil is :P

De volgende dag begon mijn PADI open water beginner cursus, wat bestaat uit eerst saai video's kijken, vragen beantwoorden etc. Gelukkig werd ik toen al gerustgesteld want mijn grootste angst met duiken was eigenlijk dat mijn masker constant vol loopt met water zoals altijd gebeurt met snorkelen... Maar gelukkig is daar de druk van het water als je dieper gaat die ervoor zorgt dat die snorkel wel blijft zitten. De volgende dag was het in de ochtend opnieuw video's kijken en de middag alle skills geoefend in het zwembad. Geloof me na 3 uur in het zwembad zitten ben je er toch wel een beetje klaar mee, maar het is wel erg fijn om vertrouwd te raken met je spullen en voornamelijk het oefenen van allerlei praktische dingen en natuurlijk mocht er iets mis gaan. Hier dus ook geleerd om je masker onder water af te doen, op te doen en het water eruit te krijgen etc. Het meest fascinerende van de eerste 10 minuten onder water is echter wel dat je gewoon kan ademen. In het begin vooral een oncomfortabel gevoel, maar ook heel speciaal!

Inmiddels is er al een hecht groepje ontstaan nav deze 2 dagen bestaande uit Dean (uit engeland), Dean (uit Schotland). France en Jean-Guy uit frans canada, Kadace uit canada (tevens mijn duik buddy) en 3 zweden waarvan ik zo even de naam ben vergeten :P Met zijn allen hebben we de video cursus gedaan en met Kandace en de 2 frans-canadesen zat ik in de duikgroep. Erg fijn dat het zulke kleine groepjes zijn. Onze duik instructeur was uit frankrijk/zwisterland en sprak eigenlijk frans en ook wel engels, maar niet altijd zo goed... wat voor France en Jean-guy ideaal was en voor mij en kandace iets minder, maar we hebben ons erdoor heen geslagen en we werden bijgestaan door Frank, ook een franse jongen die wel erg goed engels spreekt en bezig is met zijn dive master waarvoor je dus dit soort groepen moet assisteren. Ik ben wel nog steeds blij dat ik ervoor heb gekozen de hele cursus in het engels te doen want nu weet ik tenminste wat alles betekent en engels is toch iets gangbaarder dan nederlands. En mijn engels is aardig aan het verbeteren. Laatste sprak ik even nederlands tegen een stel met kinderen en die dachten dat ik uit belgie kwam omdat ik blijkbaar erg vreemd nederlands sprak :P En met mijn engels kan ik volgens velen door voor een amerikaan, terwijl ik toch meestal zelf de nederlanders zo eruit kan pikken met hun nederlands-engels accent...

Maar ik dwaal af, terug naar het duiken. Ik zal niet elke duik gaan beschrijven, maar het is gewoon echt geweldig! De combi van ademen op 18 meter diep, het zien van geweldige vissen en zelfs enkele keren een schildpad is gewoonweg ongelooflijk. Wat betreft de schildpadden leek onze groep nogal gelukkig te zijn want lang niet iedere duikgroep (tijdens dezelfde duik) heeft ze gezien. De beste ervaring was tijdens de nachtduik in mijn open water cursus. (Een exra 2 dagen van 5 duiken waardoor je en meer ervaring hebt en meer ziet en je kan dan ipv tot 18 meter tot 30 meter duiken, en tja je bent er dan toch, waarom niet?). De night dive was tja ongelooflijk, je begint rond zonsondergang, het is pikkedonker en je hebt alleen je flashlight om te zien of je nergens tegenaan botst, maar hier hebben we de schildpad zien slapen in zijn eigen grot en daarna besloot hij of zij ook nog eens naar de oppervlakte te zwemmen, direct langs ons heen... Ooh en de barracuda hebben we een andere vis zien vangen en eten. Die vissen vinden onze lichten geweldig want daardoor kunnen ze makkelijker jagen :P Verder moet je alleen oppassen voor de triggerfish. Een behoorlijk grote vis van zo'n 50 cm lang die een echte 'trigger' op zijn hoofd heeft en als die geagiteerd is (en dat zijn ze snel) dan gaat die omhoog en moet je echt wegwezen want ze kunnen erg gemeen bijten. 1 keer werd onze instructeur aangevallen wat voor ons natuurlijk erg grappig was, maar voor hem misschien niet zo :P Die hadden we echter niet zien aankomen want de trigger was gewoon naar beneden maar het moment dat de vis en onze instructeur elkaar in de ogen keken, ging de triggerfish al in de aanval en het enige dat je dan kan doen is zo snel mogelijk achteruit zwemmen en met je finnen (zeg je dat zo in het nederlands? :P) hem van je af houden. Dat was een leuke ervaring ;)

De dagen verder bestonden voornamelijk uit wat relaxen en een middagdutje, want we hadden steeds de ochtend duiken waardoor je om 6 uur 's ochtends je bed uit moet en na een tijdje inclusief het duiken etc is behoorlijk vermoeiend. De avonden waren dus ook vooral relaxed en rustig en heb ik alle beachparties aan mij voorbij laten gaan. Misschien maar beter ook want Kandace had de dag voor de cursus begon iets te diep in het glaasje gekeken en bedacht dat ze wel door de ringen met vuur kon springen zoals ze die daar op het strand hebben. Het gevolg: enkele flinke brandwonden op haar benen... Laten we zeggen dat het zwemmen in zout water niet het allerprettigste was. Tot nu toe zijn het echter wel steeds andere mensen in mijn buurt die 'gewond' raken en blijf ik zelf redelijk ongedeerd om meerdere blauwe plekken na op mijn benen. Al heb ik enkele dagen geleden wel een flinke smak gemaakt toen het keihard regende en ik besloot een sprintje te trekken en vervolgens in de eerste bocht al onderuit gleed (slippers...) en mijn hele onderbeen en voet lekker open lagen van alle schaafwonden. Positieve: eindelijk een reden om mijn emergency kit te gebruiken. Inmiddels is het goed aan het helen hoor...

Op mijn laatste dag in Ko Tao heb ik nog 2 extra 'fun dives' gedaan en eindelijk die middag een ander gedeelte gezien van het eiland namelijk Shark Bay. Een prachtige baai die het zien waard is, heerlijk water en de kans om kleine black tip reef sharks te zien met snorkelen. Helaas was ik niet zo gelukkig om ze te zien, maar hoe dan ook was het daar prachtig! Die avond de nachtboot naar het vaste land genomen, wat bestaat uit een boot met drie verdiepingen waar je alleen kruipend doorheen komt en iedereen een bedje heeft van zo'n 40 cm breed. Al was daar weer mijn geluk want mijn ' verdieping' was net volledig vol en ik was de laatste op de rij, waardoor ik dus wat kon opschuiven en we lekker breed uit konden slapen. Door alle vermoeidheid van de week duiken lukte dat ook behoorlijk goed. Op het vaste land naar de tour agency en na weer wachten uiteraard de bus naar Khao Sok national park genomen.

In de bus heb ik David leren kennen, een duiters met precies dezelfde bestemming als ik en in Khao Sok aangekomen ook besloten een ruime kamer met 2 2-persoonsbedden te nemen. Scheelt aanzienlijk in de kosten! Die middag besloten het nationaal park al wat te verkennen door een hike te doen naar de watervallen die eigenlijk een beetje tegenvielen. Het is dan wel laag water stand, maar als je de erawan watervallen hebt gezien dan noem je dit slechts een stroompje. Hoe dan ook was het wel mooi en lekker water en dus ook een verfrissende duik genomen. Op de terugweg bleek ik alleen een medereiziger opgepikt te hebben. Het jeukte al even op mijn voet maar ik zag niets en na een tijdje werd ik het zat en deed ik mijn sandaal af en precies onder de strap zat dus een bloedzuiger, al lekker vol met bloed. Aangezien mijn aansteker niet leek te werken mijn zakmes maar eens gebruikt (eindelijk een echte reden ipv drinkflesjes te openen). Een hele ervaring en bloedende wond rijker. Tjonge wat blijven die wonden bloeden zeg. Achteraf wel wat info opgezocht en te weten gekomen dat het door spul in hun speeksel komt en ooh dat je niet je vuur moet gebruiken want dan kotsen ze hun hele maaginhoud uit en dat kan dan weer wel irriteren :P Weer wat geleerd. Opvallend hier was trouwens dat echt 90% van de mensen die we tegen kwamen duitsers waren... Blijkbaar houden die van hiken...

De volgende 2 dagen hebben David en ik besloten op een 2 daagse jungle trek te gaan en ook dat was weer GEWELDIG. Je ging eerst naar een grote dam in het nationaal park waar uiteindelijk een mega groot meer is ontstaan omgeven door 'limestone' rocks en eilandjes en het is gewoon prachtig als je daar tussendoor sjeest op een longtail boot. In de middag aangekomen bij de drijvende houten huisjes waar we zouden overnachten, lunch gehad en lekker gezwommen, het water was heerlijk warm en helder en gewoon geweldig. De middag gehiked naar een cave waar je uiteindelijk ook een uur doorhaan moest lopen en waden, soms zelfs tot je schouders in het water met onze lampen op ons voorhoofd :P Flinke spinnen gezien en een hoop vleermuizen. Super ervaring! En na een uur weer in de buitenlucht en teruggelopen. De volgende activiteit was een night safari op de boot na het diner, al hebben we helaas niets meer gezien dan wat ogen van apen die in de sterke lampen oplichten en een uil. Daarna de avond gevuld met kaarten, drinken en gewoon genieten.

De volgende ochtend nogmaals een morning safari en nu meer apen gezien en wat toekans, helaas geen grote dieren... Toen ontbijt en daarna weer een zware hike naar het viewpoint wat uiteindelijk weinig voorsteld :P De grot die we tegenkwamen was dan wel weer geweldig mooi. Na lunch nog even gezwommen en toen terug richting ons guesthouse om de avond in de pizzeria af te sluiten met de hele groep, die behalve uit David en mij bestond uit nog 2 duiters, en enkele engelse, wat ook weer een top groepje was!

Na Khao Sok national park wist ik nog niet zeker waar ik heen zou gaan, maar uiteindelijk is dat Ton Sai beach geworden, waar Joey en Jak tevens zijn, de twee engelsen die ik in Kanchanaburi heb ontmoet. En Ton Sai is gewoon een geweldige plek. Je kan er alleen bij boot komen, het heeft slechts enkele guesthouses, alleen elektriciteit 's nachts, geen wifi of iets, maar heel veel chillheid en top mensen. De meeste zijn verder amerikanen die hier allemaal komen om de rotsen te beklimmen, en wie weet ga ik dat ook nog wel doen wan eigenlijk hoor je er niet helemaal bij als je niet mee kan praten over 6b en 6c level en ik heb eigenlijk geen idee :P Hoe dan ook, het is hier prachtig en even niks doen past wel in mijn planning na mijn vorige avonturen.

Een erg toffe ervaring was gisteren toen we met zo'n 12 man met een boot naar een groot eiland gingen, bestaande uit voornamelijk hoge rotsen en slechts kleine strandjes en dat onbewoond is voor een kampeerervaring. Uiteindelijk was het vooral chillen, zelf een kampvuur bij elkaar sprokkelen en aanhouden, naar muziek luisteren op de gitaar, zwemmen in de zee 's nachts waar heel veel fluoriscerende plankton zit dus het licht allemaal op en echt dat is zo'n toffe ervaring! Van slapen kwam uiteindelijk weinig, al heb ik wel voor het eerste mijn muskietennet op kunnen hangen, om er vervolgens geen gebruik van te maken :P Gelukkig zijn de muggen hier net als in nederland, ze vinden mij niet smakelijk :D

Okee... ik denk dat dat het wel is... Ik weet dat ik duizend dingen ben vergeten, maar het staat ergens in steekworden in een boekje en ik moet iets overhouden voor als ik terug ben :P Mijn volgende plannen zijn nog totaal onbekend dus wie weet waar mijn volgende stop is! Voor nu is er vanavond een beach cleaning party met alle locals en live music en dat zal vast en zeker weer een goed feestje worden :)

Hou je taai allemaal in het koude weer! xxx

ps: foto's komen later mogelijk nog een keer :P


  • 19 Februari 2013 - 22:21

    Pa:

    Hoi lieverd .Nou ik heb met bewondering je verslag weer gelezen,wat heb jij weer veel leuke en spannende dingen meegemaakt,vooral het duiken lijkt me een aparte ervaring met al die levende wezens in de diepte.En als jij geniet hoef ik mij niet druk te maken om jou, ga lekker verder met alles wat je wilt gaan doen en vooral genieten.Hier alles onder controle en van iedereen de gezonde groetjes.liefs pa.xxxxxxx

  • 19 Februari 2013 - 22:33

    Sandra:

    Jij wil straks echt niet meer terug!!!!!!! Blijf genieten, liefs Sandra

  • 20 Februari 2013 - 22:12

    Annie Verwoert:

    Hoi lieve Rianne.
    Ik begin nu langzamerhand toch echt wel een klein beetje jaloers op jou te worden.Maar ach ik ben vandaag naar Ruurlo geweest en dat was ook wel weer gezellig. en het was zowaar droog en dat is ook momenteel nog wel wat waard.Bedankt voor je kaart. Ik weet niet hoe lang hij er over gedaan heeft, want het poststempel was niet te lezen. maar jij weet misschien nog wel wanneer je hem ongeveer op de bus hebt gedaan. ik vond het wel erg leuk dat je daar aan gedacht hebt.Ik wens je verder nog veel plezier met het verdere verloop van je reis en wacht met spanning op je volgende mail. Maar dat dat ook niet altijd even makkelijk gaat begrijp ik helemaal.Zoveel te meer wordt het gewaardeerd. Groetjes en liefs van Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 6740

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 27 Maart 2013

Thailand, Maleisië en Singapore

Landen bezocht: