A busy week in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rianne Avezaat - WaarBenJij.nu A busy week in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rianne Avezaat - WaarBenJij.nu

A busy week in Chiang Mai

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

04 Februari 2013 | Thailand, Chiang Mai

Oi oi oi, wat kan een week toch veel hoogtepunten bevatten. Ik ga mijn best doen zo veel mogelijk te herinneren, maar sommige dingen was ik zelf al weer vergeten tot ik de foto's terug zag... Ik zal uiteraard weer enkele op facebook zetten en proberen een selectie te maken van zo'n beetje 500 foto's in 1 week :P

Zoals het plan dus was vertrok ik op maandagochtend vanuit Pai richting Chiang Mai, weer die 3 uur durende tocht over de smalle weg met 700+ haarspeldbochten en stipt om 12 uur aangekomen in Chiang Mai waar ik werd opgehaald door Loi. Ik zal nog even een korte toelichting geven: Via een patient van mij ben ik aan de gegevens van Annelore en Loi gekomen. Zij is uit Belgie en getrouwd met Loi, een rasechte Thai. Samen hebben ze een bed&breakfast en doen ze dus ook een week van tours aanbieden, meer gericht op de plekken waar geen massa toeristen komen. Helaas waren ze al voor de helft van de week volgeboekt, dus kon ik maar 2 nachten bij hun overnachten en 2 andere nachten hebben zij een nabijgelegen hotel voor me geregeld. Allemaal prima dus en zodoende stond er een volle week voor de deur.

Aangekomen in 'Villa Anneloi' werd ik meteen warm onthaald, heb ik heerlijk kunnen douchen in de heerlijkste douche ooit, de kamer was echt geweldig en het bed, oooh, goddelijk, heel jammer dat ik er maar 2 nachten van heb kunnen genieten. Tijdens de lunch de andere gasten leren kennen die allemaal de hele week met de tour mee zouden gaan. 3 Belgische stellen van rond de 50 a 60 jaar, die mij in de loop van de week zo'n beetje hebben geadopteerd als hun dochter en werd ik heerlijk bemoederd en gematst overal met taxi's, kosten voor het eten en weet ik het niet wat. En natuurlijk hard gelachen om de gekke woorden die ze gebruiken, maar ook lekker informeel, zo kwamen zelfs tijdens het ontbijt de 2e dag al verhalen over de stoelgang naar voren. Ik voelde me direct thuis, het deed me een beetje aan lowlands gesprekken denken.

Die middag werd er een heerlijke welkomslunch door Loi gemaakt, waarna we met de Tuk Tuks naar de stad gingen om 2 tempels te bekijken en 1 van de grote markten. Helaas gingen we precies naar de 2 tempels die ik zelf al had gezien voor ik naar Pai vertrok, maar uiteindelijk bleek dat weinig uit te maken want nu kreeg ik boordevol informatie en kwam ik erachter dat dit 'mijn' tempel is. Elke dag van de week heeft als het ware een eigen buddha beeld in een bepaalde houding en als je terugkijkt naar welke dag je geboren bent dan weet je wat jouw buddha is en dit bleek dus de mijne te zijn. Ook meer dingen gedaan als voorspellingen etc en uiteraard komt er overal iets positiefs naar voren. De rode lijn is dat ik een lang, gezond en gelukkig leven tegemoet ga, dankzij opofferingen in vorige levens. Ik kon me er wel in vinden. Na de tempels naar de grote markt (dat is toch ook een beetje zoals de tempels: als je er 5 hebt gezien heb je ze allemaal gezien) en daarna op de night market gegeten met ons groepje om elkaar direct wat beter te leren kennen.

De dinsdag (na een heerlijke nacht op een te heerlijk bed en 3 extra douchebeurten, je moet het er van nemen) gingen we op pad naar verschillende ateliers. De eerste was hoe ze 'papieren' parasols maken, de tweede juwelen en steen sieraden en de derde hoe ze zijde maken. Ik zeg alleen dit: prachtige kunstwerken waar verschrikkelijk veel tijd in gaat zitten en je bewondering hebt voor de mensen die het doen en hoe ze het doen, de arbodienst zou hier uren kunnen vullen... Uiteraard kan je ook van alles kopen en dat is dan weer een beetje balen voor mij want tja, ik ga er niet nog 2 maanden mee rondsjouwen, dus ik heb me geweerd en niets gekocht... Voor de lunch zijn we afgereisd naar een grote dam, waar we aan de waterkant bij een lokaal restaurant een heerlijke lunch voorgeschoteld kregen, met onderwijl een prachtig uitzicht. Ik denk dat ik na die week zeker 5 kilo ben aangekomen, want en je ontbijt ineens (en als je dan lekkere dingen hebt als kaas, eieren, heerlijk brood, pannenkoekjes en al dan neem je er ook niet maar 1 van elk), veel fruit tussendoor, elke keer een zeer uitgebreide lunch van verschillende thaise gerechten die je samendeelt maar veel meer is dan je alleen zou eten en uiteraard ook 's avonds weer thais eten... Maar aangezien ik na deze week weer op een budget moet leven heb ik het er dik van genomen zodat ik kan teren op mijn nieuwe vetjes. Goed, dat over het eten (ik kan nog eeuwen doorgaan hoor, maar ik zal het jullie besparen). Na de lunch weer in de auto op weg naar de waterval. Nu eens andersom: eerst naar beneden gehiked, zwemkleding aan en klimmen maar omhoog! Geweldige ervaring weer en het voordeel van deze grote waterval is dat er verder niemand is en het water komt oorspronkelijk uit een hot spring dus lang zo koud niet als water uit de bergen! En toen we nog geen 5 min in de auto op de terugweg zaten brak de regen en onweer los. perfecte timing dus! Die avond bleven de oudjes (en ik) lekker thuis, na een hapje eten in de buurt, want tja ik moest nog even genieten van die geweldige kamer inclusief de favouriete tv zender met engelse series, love it.

En toen was het woensdag, klaarmaken voor onze 2 daagse trekking. De weersvoorspelling was een beetje wisselend en na een stop op een lokale markt om eten en water in te slaan uiteindelijk geen poncho's gekocht. Op dat moment was het zonnig en denk je nog niet dat het kan omslaan, maar dat later :P Uurtje rijden achterin een pick-up auto, lekker hobbelen richtingen het olifanten kamp. Uiteraard is dit wel toeristischer maar het was wel een kleine onderneming en dus niet al te druk. Eerst kennis gemaakt met de 11 maanden oude baby die gezellig meeloopt (of mij omver loopt) en daarna de olifantentocht van de ene naar de andere plaats waar we dan weer met de auto zouden opgepikt worden. Nu was er alleen het feit dat er maar 3 olifanten voor ons beschikbaar waren en met 3 stellen was dat dus even wat minder. Maar daar was de oplossing, ik zou wel voorop de olifant gaan. De stellen zitten dus op soort van zitjes op de rug van de olifant en ik zit letterlijk op het hoofd. Hoe eng ook in het begin, je hebt immers alleen een oor om vast te houden en om daar nu hard aan te trekken, leek het aardig te gaan, totdat onze olifant, zij was al steeds de laatste en continue aan het eten, bedacht dat zij een tak boven haar hoofd wel kon pakken en naar beneden kon trekken, nou dat vond ik dus even een minder goed plan want ineens komt ze helemaal omhoog, glij ik naar achter en ik dacht echt dat ik ging vallen, maar wees gerust, dat gebeurde (net) niet. Vervolgens grijpt ze die tak met de slurf en trekt gewoon de halve boom naar beneden tot het breekt en die hele stam dus over mij heen valt. Wat schrammen rijker, maar ik ben wel blijven zitten! HOERA. Goed, na een half uur kwam ik als een oud mens van die olifant af want je zit met je knieen helemaal opgetrokken, continue geklemd dus dat zorgde voor wat pijnlijke knieen...

De volgende stop was in een klein dorpje waar voor ons weer lunch werd klaargemaakt en daarna was het hiken de bergen in. Ons doel: een klein dorpje aan een rivier die alleen per het riviertje of via het bergpad te bereiken is. Uiteindelijk hebben we er 2,5 uur over gedaan en was het nog even afzien. Van begin af aan onweerde het al boven de berg en uiteindelijk kregen we dus ook een goede plensbui over ons heen, al moet ik toegeven dat ik blij was met de verkoeling. Door het slechtere weer was het al minder warm, maar flink zweten doe je toch en regen is dan wel lekker. En ik kon mij als een prinsesje gedragen door een groot blad van een boom als paraplu te gebruiken. Volgens mijn nieuwe mama's zag het er beeldig uit. Een groot nadeel van de regen is wel dat alles spekglad wordt dus de afdaling was iets minder geslaagd en duurde wat langer dan gepland, maar we hebben het gehaald uiteindelijk!

Het dorpje bestaat uit enkele bamboehutten, gezinnetjes en zwijnen, verder is er inmiddels wel stromend water richting de wc's, maar daar hodt de luxe wel mee op. Toch heb ik nog nooit zo'n heerlijke douche gehad met koud water die je uit een emmer schept, want ooh wat was ik vies na eerst mijn olifanten rit en toen de trekking en zweten en stinken en regen en modder. Helemaal opgefrisd, lekker gegeten en de avond met kaarsen en een kampvuur doorgebracht want het was inmiddels weer droog. Onderwijl sticky rice gemaakt in een bamboestam, dat opgegeten en de lokale mensen hebben allemaal bekers en chopsticks gemaakt van bamboe voor ons. Echt, als je ooit verdwaald in een land als dit, als je een mes hebt en bamboe kan je alles! Door de bewolking koelde het niet zo verschrikkelijk af en heb ik nog best goed geslapen in ons bamboehutje.

De volgende dag hebben we ons verdeeld over 2 bamboe vlotten. enkele lange bamboe's aan elkaar geregen, met jawel bamboe vastgeknoopt en slechts 3 paaltjes van bamboe waren een ophangplaats voor de rugzakken. En dat bleek meer dan welkom want die thaise mensen houden wel van een beetje dollen en er moest dus vaak de 'titanic' nagespeeld worden. Verbazingwekkend is wel hoe stabiel zo'n vlot op zichzelf is, zelfs door alle stroomversnellingen die je normaal gesproken met een raft doet... Ondertussen prachtige uitzichten, vissen vangen om als tussendoortje op de kant te roosteren en toch nog bijna te verongelukken met ons vlot. In de laatste 5 min ging het bijna fout bij een stroomversnelling en brak er al het 1 en ander af van het vlot en je kon duidelijk merken aan de thaise mensen dat het even kantje boord was, maaaar uiteindelijk dreven we weer rustig verder en konden we aanleggen bij het eindpunt. Wij zeiknat, de spullen droog. Uiteraard weer een lekkere lunch en toen weer met de hobbelige truck terug naar Chiang Mai en de bewoonde wereld. Die avond bleef de rest thuis en nadat ik ingecheckt had bij het andere hotel zelf wel besloten nog even naar de stad te gaan. Loi bracht me weg en zou nog even wat drinken met een vriend en uiteindelijk werd ik meegevraagd en heb ik dus heerlijke rode wijn en gegrilde zalm op westerse wijze op, om daarna nog even rond te lopen en een lekkere massage te nemen voor mijn pijnlijke beenspiertjes na de trekking ;)

En toen was het alweer vrijdag. Na het ontbijt op weg richting Chiang Rai, een stad zo'n 150 km noordelijk van Chiang Mai. Uiteindelijk was het een lange dag in de auto en op zaterdag terug precies hetzelfde, maar je ziet een hoop! En je stopt op plekken waar je anders nooit alleen naartoe gaat. Zo gaat hij gewoon met ons lokale fabriekjes binnen of huizen van mensen en zie je dus eens een heel ander beeld. Zo heb ik gezien hoe rijst gemaakt wordt op de ouderwetse wijze, de nieuwe wijze in de fabriekjes, noodles (de voedsel en warenautoriteit kennen ze hier niet, in NL zou alles direct gesloten worden, en dat eten wij dan allemaal op :P) en ook kleine dorpjes met 'aka' mensen en de giraffe vrouwen, de vrouwen die van die vele gouden ringen om hun nek hebben. Meeste zijn vluchtingen uit Burma die het hier ook niet al te best hebben, maar waarschijnlijk beter dan in hun thuisland... In Chiang Rai weer gezellig met zijn allen gegeten en over de nachtmarkt gestruind (zowaar een ring, oorbellen en een rokje gekocht, ik zat in de shop bui). Op zaterdag terug via de witte tempel waar Chiang Rai bekend om is. Eens een keer geen goud maar alles wit en het schitterd zo erg dat het pijn doet aan je ogen. Wel mooi om gezien te hebben, te kitcherig voor mijn smaak. En echt een tempel zou ik het niet noemen want ze zijn nog steeds bezig met de tempel van binnen bewerken en je gelooft niet wat ze daar maken. 1 artiest schildert daar de prachtigste dingen, van 1 groot geheel waarin allemaal kleine delen zijn verwerkt, maar tot het gekke aan toe, zoals Bush en Bin Laden die elkaar omhelsen, spiderman, Kunfu panda, Johnny Depp en ga zo maar door... Niet echt de tempel om je Buddha te eren in mijn ogen :P Ooh en Loi kwam met het idee dat als we wilden we wel struisvogel konden rijden. En met Loi weer je nooit of hij het meent of niet, maar dit was echt en ik heb het gedaan! Het was echt om van in je broek te piesen zo hard hebben we gelachen. Ik zou zeggen, zie de foto's. Ik heb in 3 dagen dus zowel olifant, buffel (was ik nog vergeten te zeggen bij de rijstvelden) en struisvogel gereden...

Thuisgekomen in Chiang Mai op zaterdagavond nog een laatste keer de stad in gegaan met zijn allen en weer lekker gegeten en zelfs nog een toetjes genomen omdat het zoo verschikkelijk hard regende... en onweerde, ik heb prachtige bliksemschichten door de lucht zien gaan en ooh ja, het vuurwerk ging gewoon door, dus het was een afwisseling van bliksemschichten en vuurwerk :P De volgende ochtend het laatste ontbijt samen en toen zat de week bij Villa Anneloi er toch echt op... Afscheid genomen en op naar mijn nieuwe plekje, dat ik die ochtend nog met moeite heb kunnen vinden want het is blijkbaar erg druk in Chiang Mai en veel guesthouses en hostels zitten propje vol. Had ik nu nog een gelukje want ik had geboekt voor een dorm, maar eigenlijk hadden ze die niet meer en dus kreeg ik voor het zelfde geld een 1 persoonskamer met eigen badkamer... Prima! Alleen kon ik er pas om 18:00 in, maar dat maakte mij niet zo veel uit. Spullen achtergelaten en op naar het bloemenfestival wat elk jaar begin februari gehouden wordt en me weer eens verwonderd hoe mooi ze zo'n parade kunnen maken met alleen bloemen. Daarna naar de tempel op de berg gegaan, echt een toeristische plek, maar ik vond dat ik daar toch wel geweest moest zijn en je hebt een prachtig uitzicht over Chiang Mai! Toen was het tijd om wat te relaxen, internetten om daarna over de zondagmarkt te lopen wat beredruk is, maar geweldige sfeer en kraampjes en super groot en heerlijke eettentjes, dus ik heb het er nog even van genomen! Blijkbaar was iedereen wel geschrokken van het slechte weer de avond ervoor, want toen er enkele grote druppels uit de lucht kwamen zag je bijna alle mensen onder afdaken rennen en de marktkooplui hun spullen onderdekken. Ik heb er met verwondering naar gekeken, ene moment super druk en kan je amper een voet verzetten, het andere moment is iedereen weg van de straatjes :P

Vandaag stond de kookcursus op de planning die Annelore nog voor me geboekt had en ik heb vandaag 6 gerechten gemaakt, waaronder rode curry paste, red curry met kip, tom yam met shrimps, pad thai noodles, chicken met cashew nut (vergeten te vermelden dat ik nog heb gezien hoe ze die dingen (cashewnuts) pellen en geloof me, nu weet ik waarom die dingen zo achtelijk duur zijn...) en als toetje bananen in coconut milk. Heerlijk!!!! We hebben een receptenboekje meegekregen dus als ik terug ben moet ik eerst op zoek naar alle ingredienten, maar als ik dat heb zal ik zeker een heerlijke thaise maaltijd voor jullie maken!

En nu dan de blog aan het schrijven, zo hopen dat de foto's willen meewerken en dan richting het vliegveld om mijn vlucht naar Bangkok te halen. Daar blijf ik dan 1 nachtje dichtbij het vliegveld slapen om morgenochtend door te vliegen naar Chumphon en de ferry te nemen naar Ko Tao (eiland). Daar heb ik al een reservering staan bij een duikschool voor mijn padi inclusief gratis acommodatie bij hun resort! Daar kijk ik heel erg naar uit, nu maar hopen dat de reis ernaar toe vlekkeloos verloopt!!!

Ik hoop dat jullie van het verhaal hebben genoten, ik ben vast de helft vergeten, maar daar heb ik straks nog maanden voor om jullie mee lastig te vallen :P Groetjes aan iedereen!

xoxoxox

  • 04 Februari 2013 - 13:21

    Ans:

    ook nu weer heerlijk genoten van je avonturen, want ik wist natuurlijk nog niets van je kookcursus etc.. goede reis naar je diving experience en geniet er maar weer flink van:)).
    xoxo

  • 04 Februari 2013 - 13:31

    Annie:

    Hoi lieverd.
    Heerlijk al die spannende verhalen te lezen.
    En wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt
    Wat leven wij hier dan saai.
    Maar ja, dat is daar voor de mensen natuurlijk het zelfde als hier voor ons.
    Nou verder nog maar weer veel plezier en doe vooral voorzichtig met die duik cursus.
    Ik heb het niet zo op water en vooral niet op de diepte er van. Maar het zal wel een onvergetelijke ervaring zijn denk ik.Hou je haaks en de groetjes en een dikke knuffel voor een fantastische avontuurlijke kleindochter.Heel veel liefs OMA

  • 04 Februari 2013 - 14:07

    Sandra:

    Hey Rianne, wat maak jij toch een geweldige tijd mee en wat schrijf je er leuk over!! En ik kijk al uit naar een lekkere Thaise maaltijd!LOL. Goede reis naar het eilandje en ik hoop dat je mooie dingen onderwater ziet. liefs Sandra

  • 04 Februari 2013 - 19:28

    Pa:

    Hoi lieverd.Wat heb je weer een leuke en indrukwekkende week achter de rug, en mooie indrukken opgedaan .Heb je fotos weer gezien waardoor je toch een indruk van het land krijgt,vindt het fijn dat je zo geniet.liefs pa en gr wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 6734

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 27 Maart 2013

Thailand, Maleisië en Singapore

Landen bezocht: