Tempels, stelende apen en schrikbarende olifanten - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rianne Avezaat - WaarBenJij.nu Tempels, stelende apen en schrikbarende olifanten - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rianne Avezaat - WaarBenJij.nu

Tempels, stelende apen en schrikbarende olifanten

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

21 Januari 2013 | Thailand, Chiang Mai

Dames en heren, het is dan toch uiteindelijk gelukt, ik heb het heerlijke dorpje Kanchanaburi verlaten na toch nog een extra dag bestaande uit niksen eraan toegevoegd te hebben. Weinig opzienbarends gebeurd daar eigenlijk, vooral in de zon gezeten, gezwommen in de rivier, beetje drankjes drinken in een bar en vooral in de hangmat hangen.

Op woensdag was het dan zo ver, mede dankzij meerdere mensen van de groep die ervandoor zouden gaan besloten naar Ayuthaya te vertrekken en Jak zou dan met me mee gaan, waarna hij vervolgens alsnog naar het zuiden zou afreizen naar zijn vrienden. Ik wilde eigenlijk de locale bus nemen (goedkoper, snikheet en duurt 2x zo lang) maar Jak overtuigde me van het gemak van een mini-van busje wat ietwat comfortabeler is en binnen 2,5 uur waren we in Ayuthaya. Opvallend is nog dat het hier stikt van de nederlanders, 5 van de 9 mensen in dat busje waren nederlands... En ik hoor ons taaltje toch wel erg vaak om me heen, of ik daar nu direct blij mee ben weet ik nog steeds niet. Wel positief om mijn nederlands te onderhouden want ik denk inmiddels al in het engels...

Goed, in Ayuthaya redelijk snel een prima kame met eigen badkamer kunnen vinden en wat was dat bed heerlijk zacht, dat je af en toe een veer voelt neem je wel voor lief nadat je op een plank hebt geslapen naar je gevoel. En het andere goede: de tv met een engelse zender waar ze alleen maar series uitzenden zoals criminal minds en law en order... I like. Vooral omdat Ayuthaya behalve tempelruines eigenlijk niet zo veel voorstelt. Dus de avonden waren voornamelijk gevuld met tv kijken onder het genot van een wine cooler van de 7-eleven. Ik begin bijna van dat wijnachtige te houden, terwijl ik erbij blijf dat het gewoon naar rose bier smaakt.

Goed, de tempels. Ik heb ze geen eens allemaal bekeken want ook bij de ruines gaat het een beetje vervelen na een tijdje, maar ik denk wel dat ik de twee beste plekken heb kunnen bewonderen. Het grote paleis en een oude tempel, waarvan de laatste 1 van de meest gefotografeerde buddha hoofden bezit, namelijk een Buddha hoofd waar een boom zijn wortels helemaal omheen heeft laten groeien... Mogelijk heb je die foto al op facebook gezien en verder uitleg is dan denk ik ook niet nodig. Na enkele mooie foto's (daar was het Jak voornamelijk om te doen, een foto maken zodat hij die kan uitvergroten ooit en aan de muur kan hangen, maar hij heeft geen camera en dus was ik een handige partij) was dat zo'n beetje de eerste dag in Ayuthaya als echte toerist. Vermelden waard is nog wel dat we deze tempels op een nederlandse wijze zijn gaan bekijken, namelijk op de fiets! Ik blijf het links rijden alleen nog moeilijk vinden, het gaat gewoon tegen mijn natuur in!

De volgende dag (we zijn nu bij de vrijdag) hebben we geinformeerd naar treinen want Jak wilde wel graag een 'sleeper' trein hebben naar het zuiden zodat hij de 12 uur durende treinreis vanuit Bangkok slapend op een bedje kan doorbrengen, maar helaas was die avond alles al vol en heb ik mezelf maar opgeofferd om nog maar een dag te blijven. Gelukkig was daar weer het vermaak van de tv, wine coolers en wat nieuwe ervaringen van gerechten. Jak is namelijk half thais (vandaar mogelijk ook de gekke naam, het is eigenlijk Jakrith) en dus kon hij mij een beetje meer wegwijs maken in de Thaise keuken. Eigenlijk komt het hier op neer: gewoon bestellen en opeten en tot de ontdekking komen dat het allemaal erg lekker is, zolang je er niet bij nadenkt van welk deel van de koe of het varken dit komt. Ondertussen kon ik Jak wat nederlandse woorden leren en kon ik weer vermakelijk lachen als hij nederlands probeert te praten... Volgens mij is het hem welgeteld 1 keer gelukt mijn naam ook echt goed uit te spreken...

Zaterdagochtend stond in het teken van uitchecken, tijd doden in een internetcafe en afscheid nemen op het station, Jak richting Bangkok om zijn sleeper trein te halen en ik ging verder naar een klein plaatsje Lop Buri, bekend om ook weer tempelruines, maar dan bestookt met apen. En geloof me die apen zijn overal! Na een uurtje in de trein en behulpzame thaise mensen die ondanks dat ze geen woord engels spreken me toch helpen uit te stappen bij het juiste station, op zoek gegaan naar het hostel dat goed stond aangeschreven in de lonely planet en waarschijnlijk helaas daarom ook vol. Toevallig liep ik toen weer een nederlands stel tegen het lijf die ook in dezelfde mini-van vanuit Kanchanaburi naar Ayuthaya hadden gezeten... Het lijkt me duidelijk, de nederlanders achtervolgen me! Of ik hun, net hoe je het bekijkt. Na wat tips en overleg een ander hotel gevonden en als ik dacht dat een bed niet nog harder kan zijn dan ik al had ervaren dan heb ik het dus goed mis. Ondanks het harde bed wel een ruime kamer met eigen badkamer en zeer vriendelijke mensen, dus tja ach daarom betaal je ook maar 5 euro per nacht... Gelukkig zit er om het hele gebouw ook een tralie netwerk om de apen buiten te houden, volgens mij zat ik precies in het apencentrum...

Lop Buri zelf is eigenlijk een klein stadje, erg droog en stoffig, weinig te doen en slechts 3 hotels in het midden van het centrum (waarvan ik er dus 1 had). Na een langere periode gezelschap te hebben gehad was dit dan ook het moment dat ik even dacht van hmmm, waarom doe ik dit ook al weer? Gelukkig heb je dan wifi in de enigste bar in de stad en kan je lekker skypen met familie. Onderwijl kwam een olifant nog ineens gedag zeggen die plotseling 1 meter achter me stond en mij zowat een hartaanval bezorgde. Ik, lekker druk in gesprek met mijn tante, donkere omgeving en ineens ophef achter me, dus dan draai je je om en omdat het donker was zag ik in eerste instantie alleen een grote donkere vlek en toen schrok ik me dus een hoedje, na een iets betere blik achterom geworpen te hebben bleek het dus een olifant te zijn. Het meest opvallende is dan ook nog dat zo'n groot loch dier muisstil kan lopen... Misschien dat hier toch een paar spreekwoorden zijn ontstaan?

Na toch een redelijke nacht op een keihard bed een ochtendwandeling gemaakt van totaal een uur naar het bussation buiten de stad en terug om te informeren naar bussen die naar chiang mai gaan, want ik had een beetje een probleem. Het is zeker zo'n 10 uur met de bus of 12 uur met de trein naar Chiang Mai en alle nachttreinen (zelfs de 3e klas zitstoelen met alleen fan) zaten vol voor de komende dagen als ook de VIP bus die je bij een guesthouse kon boeken. Of ik moest 4 dagen blijven in dit mini stadje en dat zag ik dus echt niet zitten. Bij het busstation aangekomen kom je er weer achter dat er bijna niemand is die eigenlijk weet waarheen en wanneer de bussen gaan en dus vertrouwde ik maar op 1 meneer die redelijk leek te weten wat betreft tijden en dan zou ik die avond om 22.00 een 2e klas bus met airco kunnen nemen naar Chiang Mai, reisduur 11 uur. Maar dat kon je pas in de bus boeken. Dus ik iets opgewekter terug gelopen want ik had nu toch hoop dat ik niet 4 dagen vast zou zitten in dit stadje.

Toen kon ik dus ook beginnen aan de tourtocht door de stad langs musea. tempels en uhm tempels. ik zou zeggen, zie de foto's. Opvallend vind ik toch wel dat op de tempelgronden toch een bepaalde positieve energie en kalmte hangt... Bij 1 van de belangrijkste en grootste tempels was helemaal niemand en dat gaf mij even lekker een moment om een power nap te doen in de schaduw van de tempel op het gras en nog wat meditatie, omdaarna weer even weg te sukkelen in een middagdutje. Het grappige is dan ook wel dat ik daarna helemaal rustiger was en die tempel was aan de overkant van het treinstation en ineens had ik dus heel sterk het gevoel van nou vraag nog 1 keer of er toch echt geen plek is vrijgekomen in de nachttrein (mijn eerste 3 pogingen in 12 uur tijd hadden weinig opgeleverd) en ja hoor daar was het ineens, een 2e klas met airco slaapbed! Ik sprong nog net niet een gat in de lucht en heb stiekem hardop gelachen toen ik met het ticket voor diezelfde avond nog in mijn zak naar de volgende tempel liep en de goden een bedankje gestuurd. Toeval of niet, ik was er blij mee! De volgende tempelruines waren blijkbaar wel in trek bij dagjes touristen want plotseling leken er meer mensen dan apen... Oke dat is niet waar want de apen fokken hier volgens mij een end op los en lopen overal! En zoals ze al waarschuwen pas op je zakken etc want ik heb inderdaad meerdere mensen besprongen zien worden door apen. Gelukkig bleef mij dit bespaard... Tot een uur later dan. In een gevonden supermarkt wat bananen gekocht als voer voor mijn treinreis en ik dacht nog van oeh die moet ik in mijn rugzak doen en nog geen sec later hangt er uiteraard een aap aan het plastic zakje en dat scheurt onmiddel en weg bananen. Na de eerste schrik (je wordt toch weer eens van achteren aangevallen) moest ik ook wel hard lachen want dit was natuurlijk te verwachten. Net hiervoor had ik trouwens ook nog een heerlijke ijsje op wat ze maken als vloeibaar ijs op een koude plaat zoals je een pannenkoek maakt en dat rollen ze dan in kleine rolletjes op en strooien er dan wat je maar wilt overheen, denkend aan de swirls.. Yum, yum. Ooh en daar bij die supermarkt heb je gewoon een soort game hall, maar dan alleen aparte kamers waar je met je vrienden kan karaoke! Het geluid wat daar uit kwam wil je niet weten!

Die avond de trein genomen naar Chiang Mai om 20.41 en hij was slechts 15 min te laat wat zelfs voor nederlandse begrippen op tijd is en zijn voorganger had 2 uur vertraging dus mij hoorde je niet klagen. Me lekker geinstalleerd op mijn bunkbed bovenin, lekker krap en gelukkig slaap ik als een opgekruld kind want anders hadden mijn voeten het te verduren gehad. En dan moet ik ook toegeven dat het mijn beste treinreis tot nu toe was, lekker geslapen en voor je het weet is het ochtend en kom je in Chiang Mai aan :) En het bed was 10 keer beter dan die in het hotel de nacht ervoor!

Op het treinstation me laten overhalen om naar een specifiek hotel te gaan, want ze proberen je natuurlijk al direct ergens heen te brengen zodat ze geld verdienen en nu zag ik hier het positieve wel van in, het hotel lag precies waar ik heen wilde en als ik de kamer niets vond mocht ik zo weglopen en was ik wel gratis in de stad. Nu bleek het hotel eigenlijk een vrij nieuw gedeelte met dormkamers te hebben en uiteindelijk heb ik er 1 voor mezelf, gratis wifi en computers (wat nu dus erg van pas komt) en een heerlijk zwembad... Mijn plan was om morgen door te reizen naar Pai en ook dat hebben ze netjes voor me geregeld en morgenochtend om 10 uur vertrek ik daarheen. Voor mij tijd om een beetje rond te kijken hoe en wat... Dus lekker door Chiang Mai gelopen, weer wat tempels bekeken, lekkere smoothies gedronken op een terras, aan het zwembad gelegen en vanavond zelfs een yoga klas van 1,5 uur gedaan. Helemaal zen weer teruggekomen om nu dit prachtige verhaal te typen voor jullie. Dankzij mijn wandeltochtjes heb ik ook al wat slaapplekken die goedkoper zijn gevonden voor als ik hier mogelijk terugkom... Het plan is dus om morgen naar Pai te gaan (want iedereen zegt maar dat je daarheen MOET), daar te blijven voor zo'n 6 dagen, dan maandag terug voor mijn week Chiang Mai dat al is geboekt en meerdere excursies bevat en mogelijk dat ik dan nog enkele dagen in Chiang Mai blijf voor ik richting het zuiden vertrek...

Dus... ik kap er mee voordat ik mijn zen energie kwijt raak, ga nog even ergens een drankje doen en dan op naar het nieuwe avontuur in Pai. Love you all, en zie foto's op facebook :)

  • 21 Januari 2013 - 15:27

    Ans:

    nou, je zult wel blauwe vingers hebben van al dat typewerk (haha) en dat in een redelijke korte tijd. valt vast niet mee om na al die belevenissen je het ook goed te herinneren en "op papier te zetten". was weer heerlijk om te lezen en op naar je volgende avontuur...........

  • 21 Januari 2013 - 18:45

    Theo:

    Hai fijn je verhaal te lezen je hebt weer je best gedaan maar dat kan je ook relax aan het zwembad of aan de rivier of strand doen.Zie af en toe je fotos en die rommelige straatjes en markten en alle hectiek er om heen een hele belevenis lijkt mij, dus maak maar mooie fotos voor later.De belevenissen moet je maar opslaan op je natuurlijke harde schijf voor de rest van je leven, Nou de rest doe ik via skyp of de gewone mail liefs Pa/Wilma/minou/en moppie.

  • 21 Januari 2013 - 19:45

    Annie Verwoert:

    Hartstikke fijn dat je toch nog een trein en dan nog wel met bed hebt kunnen krijgen.
    Fijn dat je ons regelmatig op de hoogte houd van al je belevenissen.Aan het weer mis je niets want het is hier pure ellende met sneeuw en vorst. maar de sneeuw heeft weer overal het ijs verpest. ben je inmiddels al wat aan de hitte gewend? Nou ik zeg maar weer hetzelfde , geniet van alles(nou ja, alles) dat is misschien te veel gezegd maar het meeste is toch wel positief en een prachtige ervaring., die niemand je meer af kan nemen. ik zou zo zeggen tot de volgende mail maar weer.Liefs Oma

  • 25 Januari 2013 - 10:48

    Loes:

    Dat klinkt allemaal weer heerlijk daar, behalve yoga want ik ben erachter gekomen dat ik dat alles behalve ontspannend vindt (ik ben zo flexibel als een antiek meubel). Verder vind ik dat apen zichzelf nogal stereotyperen door bananen te jatten. Los daarvan, ga zo door! Liefs, Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 757
Totaal aantal bezoekers 6745

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 27 Maart 2013

Thailand, Maleisië en Singapore

Landen bezocht: